Małe nawyki, wielki efekt. Jak stworzyć miejsce na to, co ważne.
Do tego odcinka webinaru postanowiliśmy zaprosić kogoś, kto potrafiłby spiąć tematy, wokół których dotychczas się poruszaliśmy. Nasz pierwszy webinar był poświęcony dobrym nawykom – a że dobrym nawykiem jest wracać do dobrych treści, postanowiliśmy jeszcze raz opowiedzieć o wprowadzaniu cyklicznych zmian do naszego życia. Jeśli jesteś z nami od roku, kilku miesięcy lub jest to Twoje pierwsze spotkanie z projektem #webinarbyAskHenry, koniecznie przeczytaj ten artykuł i na koniec posłuchaj nagrania. Wielkie rzeczy zaczynają się od małych spraw.
Agnieszka Krakós-Gorący zajmuje się zawodowo komunikacją i prowadzi projekt Prosta Organizacja. Nasze spotkanie jest kontynuacją webinarów o tym, jak układać sobie czas, by mieć go więcej na to, co lubimy.
Małe sprawy – spraw, by zaczęły się dziać.
Czasami świetnie odnajdujemy się w przestrzeni służbowej, a nasz dom to wielki chaos. Bywa, że to w domu mamy przestrzeń, w której czas płynie wolniej, a w pracy trudno się nam skupić. Jest też tak (umówmy się, bardzo często), że obie te przestrzenie są po prostu zagracone. Jak znaleźć dla siebie miejsce i przestrzeń, by w końcu poczuć się dobrze? Okazuje się, że tak naprawdę najlepiej działają małe rzeczy.
Możesz zmienić nawyki – jeśli dowiesz się, jak działają.
Wszystko ma swoje priorytety?
Agnieszka zwróciła uwagę na bardzo ciekawą rzecz. Otóż, określenie “priorytet”, było używane dawniej wyłącznie w liczbie pojedynczej. Priorytet, czyli sprawa pierwsza, najważniejsza. Dzisiaj, w dobie multitaskingu i wielozadaniowości – mamy tych priorytetów całą masę. To powoduje, że nasza przestrzeń się zaśmieca, ilość obowiązków wciąż narasta, coraz trudniej jest się odgrzebać z zaległości. Co robić, gdy nawet sprawdzenie skrzynki mailowej w poniedziałek rano przyprawia nas o dreszcze? 👉 POSPRZĄTAĆ :)
Plan organizacyjny – stosuj to, co proste i działa.
Tak, łatwo powiedzieć. Okazuje się jednak, że zrobić też wcale nie tak trudno. Prosty plan organizacji powinien:
- dotyczyć wszystkich domowników i dla każdego z nich działać
- obejmować wszystkie aspekty Waszego życia
- zamknąć w sobie wszystkie Wasze priorytety
- nie zajmować zbyt wiele czasu
- być łatwy do wdrożenia
Aby taki sprawny, prosty plan ułożyć i wdrożyć, konieczne są 3 etapy, które Agnieszka zamknęła w: upraszczaniu (czyli skupiamy się na tym, co naprawdę ważne, sprzątamy przestrzeń i głowę), planowaniu (tutaj tworzymy prosty planner rodzinnych zajęć) i nawykach (one pomagają nam utrzymać harmonię tego, co zaplanowane).
Upraszczanie: bałagan to nie tylko rzeczy.
Nasze domy są pełne niepotrzebnych przedmiotów. Nasze życia są pełne ludzi, którzy z nami nie rezonują i nie dają nam niczego dobrego. Jeśli przed zaśnięciem ciągle myślisz o tym, co Ci się nie udało, czego nie skończyłaś_łeś, daj sobie spokój. Jesteś tu i teraz. Jeśli są rzeczy, które możesz zrobić od ręki – zrób je. Inaczej w Twojej głowie powoli będzie tworzyła się kolejna sterta niespełnionych planów, a uwalnianie się od nich zabierze Twoją energię. Podobnie jest z ludźmi, którzy nie wprowadzają do Twojego życia wartości. Puść ich wolno, nie czuj obowiązku utrzymywania relacji tylko dlatego, że kiedyś dobrze się Wam razem spędzało czas.
Najlepsze rzeczy w życiu nie są rzeczami
Nadmiar szkodzi: proste prawdy.
Czy wiesz, co robi z nami nadmiar? Nadmiar spraw, przedmiotów, obowiązków i myśli przede wszystkim nas hamuje i ściąga w dół. To jest ten nieprzyjemny głos z tyłu głowy, który wciąż coś nam podszeptuje i wywołuje napięcie. Najtrudniejsze w nadmiarze jest to, że rzadko potrafimy go dobrze umiejscowić. Odczuwamy niepokój, zmęczenie, czasem nawet strach – i nie wiemy z czego one wynikają. Zazwyczaj jest to po prostu przeciążenie myślami. Nadmiar odciąga Cię od tego, co rzeczywiście chcesz robić. Hamuje Twoją kreatywność i odbiera radość. Posprzątaj go.
Wielkie sprzątanie zaczyna się od małych przestrzeni.
Nie musisz stosować metody Marie Kondo (chyba, że chcesz) i dziękować skarpetkom, że możesz je nosić (chyba, że naprawdę się przyjaźnicie). Zacznij od szuflady wstydu w przedpokoju. Albo tej w kuchni czy łazience. Na pewno macie w domu to małe, zagracone miejsce, w którym lądują baterie, słomki, notesiki, długopisy, klamerki, saszetki z cukrem, zapalniczki. Czego tam nie ma, prawda? Tak też trochę wygląda Twoja głowa – przepełniona pomysłami, planami, zadaniami, które nie chcą się spiąć. Posprzątaj je. Niech to będzie pierwszy krok do wielkich porządków. Agnieszka opowiada o krokach, które po kolei warto wykonać podczas czyszczenia naszej przestrzeni, warto do nich zerknąć.
AskHenry: jesteśmy, kiedy Twój czas nie chce współpracować
Naszym priorytetem jest odzyskiwanie Twojego czasu. Jeśli chcesz przygotować prosty plan organizacyjny dla swojej rodziny, możemy Ci w tym pomóc. Zajmiemy się tym, co najbardziej uciążliwe: sprzątniemy życie i niepotrzebne sprawy. Ogarniemy sprzedaż niepotrzebnych przedmiotów, oddamy te, które mogą dać radość i pomoc potrzebującym. Wyrzucimy to, co już nie nadaje się do użytku. Później ogarniemy Ci remont albo malowanie mieszkania. Brzmi dobrze, prawda?
Cały webinar dostępny jest tutaj. Warto :)