6 kroków Employee experience według Zyty Machnickiej: rewolucja, jakiej potrzebujemy.
Pamiętasz ze szkoły cykl życia motyla? Pytamy, bo schemat Employee Experience to doświadczenia i dobrobyt pracownika w organizacji, jaki opisała Zyta Machnicka w swojej książce ,,Lepszy pracodawca”. Nie ma znaczenia, czy jesteś pracodawcą czy pracownikiem – EX naprawdę ułatwia życie w firmie. Gotowi na 6 kroków? Zaczynamy.
Employee Experience krok 1: Przyciąganie
Przyciąganie, czyli good vibes. Pokaż dlaczego warto tutaj pracować. Zaskocz swojego przyszłego pracownika benefitem, którego się nie spodziewa. Pamiętaj, rekrutacja to składowa procesu employee experience, który zaczyna się dużo wcześniej niż od opublikowania ogłoszenia o pracę. Wszystkie komunikaty firmy kształtują jej wizerunek poprzez touch pointy, czyli różne punkty styku z marką, w tym słowa. Touch point to nie tylko reklama, kanały social media, ulotki i gadżety firmowe. Punktem styku z Twoją firmą są też… słowa. Słowa pośród których pada nazwa twojej firmy. Jeżeli zdecydujesz się na oryginalny benefit pracowniczy – możesz być pewna_y, że przyciągniesz uwagę i ludzie będą o tym mówić. To będzie oznaczało, że Twoja firma właśnie zaliczyła pierwszą bazę w schemacie ELC.
AskHenry jako oryginalny benefit? Wiemy, że to działa. Twój pracownik poczuje się zaopiekowany i bezpieczny. Zobacz co mówią pracodawcy, którzy informują w procesie rekrutacji o tym, że w ich firmie funkcjonuje wsparcie w postaci AskHenry.
To benefit, który póki co, także nas trochę wyróżnia na rynku. Benefit, na który kandydaci już na etapie rekrutacji reagują bardzo pozytywnie.
Mało kto spotkał się z podobnym rozwiązaniem u swoich poprzednich pracodawców.
Employee Experience krok 2: Rekrutacja
Rekrutacja, czyli zrób wszystko, by zmniejszyć stres kandydata_tki.
Pamiętaj, proces rekrutacji dla wielu osób (w tym też tych z dużym doświadczeniem i doskonałymi skillami) może nie być ulubionym doświadczeniem. Zaprezentowanie swoich umiejętności, wiedzy, doświadczenia i chęci ludziom, u których chce się zarabiać pieniądze, nie dla wszystkich jest komfortowe. ;)
Twoim zadaniem, jako przyszłego pracodawcy ale i równego partnera w rozmowie, jest dbać o poczucie komfortu drugiej strony. Atutem natomiast są asy w rękawie. Dzisiaj pracownika pozyskuje się nie tylko konkretną ofertą płacową, ale też tym, co do niej dołączysz. Atrakcyjny, wyróżniający się benefit pracowniczy powie o Tobie więcej niż karnet na siłownię czy owocowy czwartek. Wybór niestandardowych usług dla pracownika da mu jasny sygnał: dbasz o prawdziwe potrzeby pracowników, wychodzisz poza schemat, wiesz jak ważne jest np. delegowanie zadań czy dedykowanie pracy specjalistom. Pokazujesz, że realnie działasz na rzecz employee experience. Jeden z naszych klientów mówi tak:
Podczas gdy wiele benefitów stało się oklepanymi pomysłami (w szczególności w branży IT, w której kładzie się duży nacisk na system benefitowy), usługa AskHenry jest czymś nowym i oryginalnym.
Employee Experience krok 3: Onboarding
Onboarding, czyli adaptacja i wprowadzenie nowego do bandy.
Jednymi z najważniejszymi zadaniami etapu adaptacji są: przedstawienie nowego pracownika zespołowi, pokazanie mu jego stanowiska pracy oraz pomieszczeń w biurze, poinformowanie o firmowych wartościach, strukturze organizacji i standardów komunikacji. Pomyśl o onboardingu jak o rodzaju przeprowadzki. W przestrzeni służbowej spędzamy średnio 8 godzin dziennie. To, w jaki sposób przygotujesz tę przestrzeń dla pracowników, będzie miało ogromny wpływ na wydajność ich pracy i ostatecznie na ich employee experience.
Jeżeli brakuje Ci czasu lub po prostu chcesz mieć pewność, że nowa osoba w zespole zostanie przywitana jak należy, skorzystaj z pomocy AskHenry. Co możesz nam zlecić? Dostarczamy welcome packi, zamawiamy odpowiednie meble, a jeżeli to praca zdalna – przenosimy sprzęt z biura do mieszkania. Pomożemy przy doborze monitora, krzesła biurowego. Zorganizujemy wszystko, aby obie strony poczuły się komfortowo w nowej sytuacji.
Employee Experience krok 4: Rozwój
Z pewnością wiesz, że rozwój jest kluczową wartością, która prowadzi do sukcesu. Brzmi poważnie co? Ale to jest naprawdę najważniejsze! Badania mówią jasno: wciąż wielu pracowników nie ma świadomości, że w pracy ma szansę na rozwój osobisty. I nie wynika to z faktu, że organizacje nie proponują pracownikom szkoleń, zajęć czy kursów. One o nich po prostu nie komunikują. Zyta Machnicka napisała książkę o autentycznym employer brandingu. Autentycznym czyli prostym, widocznym, jasno komunikowanym i szczerym.
Jak AskHenry może pomóc w rozwoju Twoich pracowników? Zajmiemy się organizacją szkolenia czy konferencji od podstaw: znajdziemy pasującą do Was przestrzeń, zadbamy o jej profesjonalne wyposażenie. Zamówimy catering uwzględniający różne preferencje żywieniowe. Robimy to od lat i co by nie mówić – odnosimy niezłe sukcesy. ;) Umów się z nami na rozmowę o tym, czego potrzebujesz lub nie wiesz, co naprawdę będzie atrakcyjne dla Twoich pracowników. Nasze usługi to nie tylko “bieganie po mieście”, ale przede wszystkim – profesjonalne doradztwo.
Employee Experience krok 5: Retencja
Retencja, czyli staż Waszego związku. Jak długo potrafisz zatrzymać pracownika w firmie? Działy HR mają nawet schemat odpowiednich retencji i istnieje jasno określony wskaźnik. Chcielibyśmy abyś o retencji pomyślał_a jak o relacji, którą mierzysz satysfakcję obu stron. Dla Ciebie najistotniejsze jest to, dlaczego pracownicy chcą zostać w Twojej firmie.
To że zostają oznacza, że:
- czują satysfakcję z wykonywanej pracy
- warunki, jakie im proponujesz i zapewniasz są dla nich dobre
- dajesz więcej niż konkurencja
W jaki sposób możesz zaangażować AskHenry do utrzymania satysfakcjonującego wskaźnika retencji pracowników i ogólnej poprawy employee experience? Najpierw rekomendacje od klientów:
Usługa sprzyja większemu zadowoleniu z pracy – dzięki niej pracownicy działają efektywniej i zostają z nami dużej, chętniej też polecają naszą firmę jako wartościowe miejsce pracy.
Henrego wyróżnia to, że jest asystentem który wspiera cały zespół, a nie tylko zarząd. To jest zasadnicza różnica, Która pokazuje nam, że cenimy czas swoich pracowników.
W AskHenry: szukamy pomysłów na prezenty / integracje / wyjazdy, pomagamy w dostarczaniu upominków, wspieramy dział HR (niemal we wszystkim, co można delegować, serio!). Zarezerwujemy bilety do kina, teatru i muzeum, dostarczymy w niemal każde miejsce w Polsce karty paliwowe i karty multisport (również z biur do mieszkań).
Employee Experience krok 6: Offboarding
Offbording, czyli pożegnania. Mogą (a nawet powinny) być OK. To, w jaki sposób rozstaniesz się z pracownikiem, może powiedzieć o Tobie więcej niż to, jak go przywitasz. Klasę warto zachować do samego końca – nigdy nie wiesz kiedy, gdzie i w jaki sposób Wasze ścieżki znowu się przetną. Poza tym, dobrze prowadzony biznes polega również na zdrowym sposobie zamykania współpracy. Chętnie zajmiemy się sprzętem, który pracownik oddaje z pracy zdalnej z domu do biura. Zorganizujemy przyjęcie pożegnalne, kupimy prezent. Podpowiemy też, jakie są trendy rynkowe w tym temacie. Na AskHenry możesz zawsze liczyć.
Przeczytaj również:
Benefit – jak o nim mówić aby skutecznie rekrutować?
Jak w praktyce wygląda użytkowanie benefitu wirtualnego asystenta?
AskHenry a concierge – kim jest konsjerż i czym się zajmuje?