AskHenry a concierge – kim jest konsjerż i czym się zajmuje?

    • Jak działa AskHenry
    • Dla HR
    • #Blog
    • #Jak działa AskHenry

Zawód konsjerża (concierge) jest stary jak świat. Pierwsi konsjerże zatrudniani byli na dworach królewskich już w średniowieczu i z biegiem lat ich kompetencje się poszerzały. Dziś concierge nie zajmuje się pilnowaniem pochodni na zamku, ale specjalizuje się w zadaniach związanych z prowadzeniem firmy czy domu. Jest więc travel concierge, fashion concierge, home concierge. Na czym polega zawód konsjerża i dlaczego w Polsce staje się tak popularny?

Kim jest concierge: kilka ciekawostek z przeszłości

XIX wiek to czas szybkiego rozwoju zawodu concierge. W paryskich bogatych domach pojawił się wtedy nowy rodzaj usług konsjerża. (Kto pamięta wspaniałego Anthony’ego Hopkinsa w filmie “Okruchy dnia”, gdy grał starszego lokaja, zajmującego się służbą domową?😃). Concierge często mieszkał w niewielkiej garsonierze na parterze domu i był w stanie odbierać pocztę i paczki. Tak narodził się zawód dozorcy.

W XIX wieku świat otworzył się na podróże: liczne odkrycia geograficzne i poszerzanie szlaków handlowych o szlaki turystyczne wytworzyły potrzebę na organizację dalekich podróży, planowanie wypraw i zakwaterowanie podróżujących. Konsjerż u schyłku XIX wieku był kompetentnym, wielojęzykowym sekretarzem osobistym, który witał gości, umawiał ich spotkania i dbał, by goście nie nudzili się w obcym mieście.

Koniec XIX wieku to początek współcześnie rozumianego zawodu concierge

Tym, co najbardziej przyczyniło się do powstania zawodu concierge, jaki znamy dziś, było utworzenie Les Clefs d’Or w 1929 roku. Organizacja powstała jako stowarzyszenie jedenastu konsjerżów z luksusowych hoteli w Paryżu. Zjednoczyli się, aby dzielić się informacjami i pomysłami, jak doskonalić obsługę gości hotelowych. Dziś to stowarzyszenie obejmuje 44 kraje. Dlatego właśnie pierwsze skojarzenie z zawodem concierge biegnie do branży hotelarskiej.

Lifestyle managment czy podróż dookoła świata?

Nie ma waluty cenniejszej niż czas, który można wykorzystać tak, jak mamy ochotę. Dlatego usługi concierge są dziś dostępne nie tylko dla gości hotelowych czy podróżnych, ale każdego, kto potrzebuje, by jego doba trwała dłużej.

Na przykład concierge service coraz częściej jest usługą, z której możesz skorzystać w galerii handlowej.

Nie ma waluty cenniejszej niż czas,
który możesz wykorzystać tak, jak chcesz.

Są też dwa inne, bardzo ważne powody, dla których klienci wybierają usługi concierge. To chęć doświadczania wrażeń, do których trzeba mieć rozległe kontakty (na przykład uczestnictwo w gali rozdania Oscarów) i zatrudnienie kogoś do wykonywania stałych, żmudnych obowiązków, które zrobić trzeba, ale niekoniecznie samodzielnie (kto z nas lubi pilnować grafików?).

Czym może zająć się współczesny concierge?

Concierge to specjalista w danej dziedzinie. Auto concierge doradzi Ci w sprawach firmowej floty samochodowej. Ciągle zmieniające się przepisy podatkowe, ukryte koszta rat leasingowych, ale też mankamenty konkretnych modeli aut – w każdej z tych dziedzin pomoże Ci auto concierge.

Baby concierge, nazywana często planistką niemowlęcą (zawód ten wykonują głównie kobiety) to specjalistka, która zapewnia spokój przyszłym lub świeżo upieczonym rodzicom. Załatwi wizytę u lekarza, kupi wyprawkę, sprawdzi certyfikaty zabawek, jakimi będzie bawił się bobas. Baby concierge zaplanuje też przyjęcie z okazji urodzin dziecka i załatwi aranżację pokoju dziecięcego.

Travel concierge zaplanuje Twoją prywatną i służbową podróż. Znajdzie salę konferencyjną na 100 osób, zapewni ładowarki na sali, sprawi, że Twoja podróż odbędzie się bez zakłóceń. Zajmie się też oczywiście biletami, zakwaterowaniem i jedzeniem.

Ale co w sytuacji, kiedy potrzebujesz jednocześnie zadbać o dziecko, auto i podróż? Od skomplikowanych i połączonych zadań jest AskHenry.

Concierge to zawód wąskiej specjalizacji
– AskHenry to asystent o szerokich kompetencjach.

Czy Konsjerż to asystent tylko dla Vipów?

To pytanie zadaje sobie chyba każda osoba, która dowiaduje się o istnieniu tego zawodu. I mimo, że agencje zatrudniające konsjerżów zapewniają, że to usługa na każdą kieszeń, my odpowiemy, że to zależy. Za każdą usługę płaci się adekwatnie do potrzebnego zaangażowania.

W AskHenry ustaliliśmy sobie, że każde z powierzonych nam zadań wykonujemy tak samo – to znaczy z pełnym zaangażowaniem. Nie dzielimy ofert na jakość basic, plus czy VIP. Osobisty asystent AskHenry to osoba w stu procentach kompetentna i zaangażowana w sprawę, którą aktualnie się zajmuje. Dlatego też wolimy używać określenia osobisty asystent, a nie konsjerż czy concierge. Przy okazji: obie nazwy (concierge i konsjerż) można stosować wymiennie.

Jeśli concierge jest dla Vipów, AskHenry jest dla wszystkich. Vipów też.

Nie musisz być prezesem wielkiej firmy, by mieć osobistego asystenta. Nie musisz latać na kolację do Madrytu. Jeżeli natomiast potrzebujesz zaoszczędzić czas – AskHenry ma w tym czarny pas.

Concierge vs AskHenry

Czasem żartujemy, że robimy to, co stu concierge zatrudnionych na kontraktach i do tego łatwiej się nazywamy. W AskHenry nie dzielimy się na wąskie specjalizacje, ale pracujemy w zespole ludzi, którzy potrafią dzielić się kompetencjami i sprawnie wykonują zadania. Nastawiamy się na maksymalną ergonomię tego, co robimy. Dlaczego AskHenry jest lepszy? Ponieważ w AskHenry skupiliśmy się na efektach tego, jak pracujemy, a nie na ekskluzywności świadczonych przez nas usług. W AskHenry nie ma bardzo ważnych osobistości – jest bardzo ważny czas tych osobistości.

Dlaczego AskHenry? Każde zlecenie zostaje dokładnie zbadane i przekazane do osób, które mają największe doświadczenie i kompetencje do wykonania tego konkretnego zadania. Dzięki temu nasi klienci mają pewność, że ich podróżami zajmują się specjaliści od podróży, a zakupy w IKEA realizują dla nich prawdziwi fascynaci wyposażenia wnętrz. Dlatego AskHenry jest lepszy niż typowy concierge.

W AskHenry mamy ludzi od każdej roboty – i są w niej najlepsi

Concierge to anonimowa osoba, którą zazwyczaj słyszysz tylko przez telefon. Z AskHenry poznasz się osobiście, opowiesz o swoich potrzebach. Zajmujemy się często sprawami, w których najważniejsze jest zaufanie: dorabiamy klucze, odbieramy pocztę, zajmujemy się ogrodem, a nawet – kupujemy bardzo ważne sukienki na bal przebierańców w przedszkolu. Concierge załatwia sprawy najczęściej zdalnie – telefonuje do urzędu, kiedy my do niego jedziemy, by zmierzyć się osobiście z panią z okienka. Concierge zazwyczaj wybiera dostawców usług z katalogu firm w internecie – AskHenry pracuje z zaufanymi, znanymi nam osobiście dostawcami.

Sprawy osobiste AskHenry załatwia osobiście

Concierge na miarę naszych czasów – podsumowanie

Zawód concierge ma ciekawą i długą tradycję. Ten osobisty asystent dawniej wyręczał królów i możnych świata. Przez wieki z jego pomocy korzystali bogaci mieszczanie, ekscentryczni podróżnicy, prezesi wielkich korporacji. Dzisiaj, kiedy możliwości podróżowania, komunikowania się i spędzania wolnego czasu są dostępne dla dużo większej ilości osób, a globalne wydarzenia takie jak pandemia, nakazują nam przystosowywać się do nagłych zmian, zawód osobistego asystenta wrócił do łask.

Od kilku lat obserwujemy zainteresowanie usługami Askhenry w coraz nowych dziedzinach życia. Nie zawsze są to luksusowe towary. Klienci coraz częściej doceniają nasze działania związane z codziennym życiem ich firm i rodzin. Służbowa lub rodzinna podróż może odbyć się naprawdę inaczej niż zawsze – kiedy wszystko dopięte jest na ostatni guzik. Pamiętaj, nie ma nic cenniejszego niż czas. To on daje nam przestrzeń do rozwoju i poznawania świata.

I jak powiedział Anthony Hopkins we wspomnianych na początku “Okruchach dnia”:

“Być może jednak już tak jest, że podróż otwiera przed nami nowe, zdumiewające perspektywy,
i to w sprawach, które, zdawać by się mogło, zostały już dawno i gruntownie przemyślane”.

 

Szukasz ciekawej pracy? Dołącz do nas!

Twórz razem z nami firmę, która ma ambicję zmienić rynek benefitów pracowniczych. W AskHenry oszczędzamy czas naszym Klientom. Nie tylko dostarczamy Im świetną usługę, ale przede wszystkim – uśmiech i czas wolny po pracy :)