Jak lepiej zacząć nowy rok? Patryk Wójcik mówi, jak jest.

    • Webinar by AskHenry
    • #Blog
    • #Produktywność
    • #Webinar

„5 praktycznych nawyków, które pomogą Ci lepiej zacząć nowy rok” to webinar, który Ask Henry przygotował we współpracy z Patrykiem Wójcikiem, psychologiem, trenerem i, jak sam o sobie mówi – miłośnikiem pracy zdalnej. Z tego artykułu dowiesz się wielu przydatnych rzeczy, wyjdziesz z pełnym arsenałem rozwiązań, które pomogą Ci łatwiej żyć.


Czy to prawda, że ciągnie nas do złego?

Nawet połowa czynności, które wykonujemy codziennie, ma charakter nawykowy. Uczestników i uczestniczki naszego webinaru bardzo poruszył fakt, że zdecydowana większość nawyków ma na nas negatywny wpływ. Faktem jest, że niezwykle rzadko uświadamiamy sobie, co jest nawykiem, a co nim nie jest. Zrobimy mały test, dobrze?

Czy uważasz, że regularne picie wody jest nawykiem? A czy nie picie wody jest nawykiem? Otóż, obie te skłonności to nawyk. Jeden dobry – służy nam, drugi zły – jest szkodliwy. Można nauczyć się pić regularnie wodę, ale można też nauczyć się o niej zapominać. Woda przecież to podstawowy budulec naszego organizmu. Mimo to, nie dostarczamy jej sobie tyle, ile powinniśmy, by zdrowo żyć.

Zrozumieć nawyki – zrozumieć siebie

Są nawyki i nawyki. Jedne to drobne działania, które w niewielkim stopniu ułatwiają lub utrudniają nam życie. Ich istnienie w codzienności jest ledwo zauważalne (układanie sztućców w odpowiedni sposób, zajmowanie ulubionego miejsca w autobusie). Są też nawyki, które mają fundamentalny wpływ na to, jak funkcjonujemy.

Znasz to uczucie, kiedy wiesz, że masz coś zrobić, ale po drodze masz do wykonania jeszcze tak dużo rzeczy, że robi Ci się słabo, kiedy nawet pomyślisz o zadaniu głównym? Zastanów się, czy nie jest czasem tak, że masz wokół siebie rozpraszacze. Przedmioty, które “zasłaniają Ci” Twój cel.

Jednym z fundamentalnych dobrych nawyków, jest świadome planowanie przestrzeni do życia. To, w jakim środowisku pracujemy zdalnie, ma ogromny wpływ na jakość naszej pracy. Banał, prawda? Ale rozejrzyj się wokół siebie. Czy przestrzeń, którą wykorzystujesz do pracy, na pewno pomaga Ci się skupić? Otoczenie zewnętrzne ma bardzo duży wpływ na naszą psychikę

Patryk świetnie zobrazował, jak zazwyczaj dzieli się zadania, które wykonujemy. Psychologia dzieli je na zadania:

  • ważne i pilne (te należy zrobić jak najszybciej),
  • ważne i niepilne (tutaj są rzeczy zaplanowane i kluczowe do rozwijania się),
  • nieważne i pilne (tu wchodzimy my, cali na zadaniowo: to delegowanie zadań odpowiednim ludziom,
  • nieważne i niepilne (więc rozpraszacze).

Dobre nawyki robią dobre rzeczy

Jesteśmy tego najlepszym przykładem. W AskHenry dobre nawyki i planowanie działań są trzonem naszej filozofii. Dlatego tak sprawnie działamy. Szczerze mówiąc, wciąż szukamy przestrzeni, w których działania możemy zmieniać w dobre nawyki. Nigdy nie jest tak, że będziesz wykorzystywać 100% swojego czasu na czynności, które będą dla Ciebie procentować, ale możesz stale udoskonalać to, co robisz. Dla nas takim nawykiem jest ciągłe zadawanie sobie pytań: czy mogliśmy to zrobić lepiej, czy robimy dla naszych Klientów wszystko, by ich czas i zaangażowanie we współpracę z nami były tym, co sprawi że będą szczęśliwsi? Te same pytania zadaj sobie. Kiedy już to zrobisz, będzie Ci nie tylko łatwiej ale i przyjemniej zmieniać swoje otoczenie.

Tym, co nakręca nas do efektywnego działania, jest siła naszej woli.

Nie ma takiego dnia jak “kiedyś”

O tym, że wiele decyzji lepiej podjąć od razu, a nie tracić czas na rozmyślanie, Patryk opowiada podając konkretne przykłady. Z pewnością znasz pojęcie filozofii małych kroków i zgodzisz się z twierdzeniem, że często kilka niewielkich ruchów, które wykonamy bez większego rozkminiania, przynosi zaskakująco dobre rezultaty. W AskHenry skupiamy się właśnie na takich zadaniach: organizujemy przestrzenie do pracy, wyręczamy naszych Klientów w zadaniach, które wymagają nakładu czasu, który można wykorzystać inaczej. Lepiej.

Doba nie jest zbyt krótka. To my wykorzystujemy ją nie tak, jak trzeba

Akcja automatyzacja

Automatyzacja działań nie kojarzy się dobrze – zazwyczaj dotyczy błędnie postrzeganych, monotonnie powtarzanych czynności. A przecież takie sprawy jak czytelnie ułożony harmonogram pracy, delegowanie zadań, planowanie czasu na odpoczynek to nic innego, jak automatyzacja – ustalenie priorytetów. W przestrzeni socialmediowej automatyzacja często nazywana jest rutyną. Poranną, codzienną, wieczorną – zazwyczaj dotyczy konkretnego wycinka czasu. Nie oznacza to, że od dziś musisz wstawać z pianiem koguta, brać lodowaty prysznic i przez minimum 5 minut trenować jogę twarzy. OK, to są bardzo fajne, konstruktywne czynności, które uczą Twoje ciało i umysł dbania o siebie.

Patryk doskonale ujął to w swoim wystąpieniu, mówiąc, że dobrze postrzegana automatyzacja działań, w dużej mierze polega na eliminowaniu czynności, które nam nie służą. Poranna rutyna? Od dziś przestań odpalać Facebooka zaraz po przebudzeniu. Nie jest Ci potrzebna cała masa treści, która z dużym prawdopodobieństwem przedłuży Ci poranek i wprawi w kiepski nastrój. To już naprawdę lepiej idź pod ten zimny prysznic lub… przemyśl dokładnie swój dzień. Zaplanuj go i trzymaj się ustalonych zadań. Zobaczysz, ile radości i poczucia spełnienia Ci to przyniesie.

Ty decydujesz, czy będziesz koncentrować się na negatywnych informacjach, czy na tym, na co masz realny wpływ.

5 kroków, które wprowadzą Cię w prawdziwie NOWY rok.

1. TWÓRZ DOBRE NAWYKI

Zastanów się, które czynności są dla Ciebie dobre, a które marnują Twój czas lub Ci nie służą. Z tym piciem wody to naprawdę dobry pomysł – poranna szklanka magicznej substancji postawi Cię na nogi, przegoni senność, doda energii.

2. ZAPLANUJ SWOJĄ PRZESTRZEŃ

Dobrze się pracuje w dobrym otoczeniu. Oddziel swoją przestrzeń służbową od domowej. Może to być biuro przestawione w inne miejsce, tablica korkowa powieszona w widocznym miejscu, wytyczenie sobie godzin na konkretne działania.

3. OSZCZĘDZAJ CZAS – TO NAJCENNIEJSZA WALUTA

Deleguj zadania, których nie lubisz, nie chcesz lub nie potrafisz wykonać. W Ask Henry potrafimy robić dużo więcej, niż może Ci się wydawać. Wyszukanie sokowirówki w najlepszej cenie, reklamacja niedawno kupionych butów, dostarczenie do biura starego, służbowego komputera – to tylko przykłady zadań, w których możemy Cię wyręczyć.

4. OPTYMIZM ZAWSZE W MODZIE

Optymizm nie jest bujaniem w obłokach, ale filozofią pozytywnych zmian, działań i odważnych planów. Jeśli z góry założysz, że coś pójdzie nie tak – pójdzie. Jeśli coś zaplanujesz i założysz, że uda Ci się zrobić coś tak, jak chcesz, najprawdopodobniej Ci się to uda. To Ty, Twoja silna wola, Twoje umiejętności i doświadczenie są najlepszymi doradcami. Korzystaj z nich.


Więcej o świadomym planowaniu, definiowaniu dobrych i złych nawyków, praktycznych sposobach na przyjemną pracę online (ale nie tylko!) znajdziesz w webinarze Patryka Wójcika i AskHenry „5 praktycznych nawyków, które pomogą Ci lepiej zacząć nowy rok”.

Szukasz ciekawej pracy? Dołącz do nas!

Twórz razem z nami firmę, która ma ambicję zmienić rynek benefitów pracowniczych. W AskHenry oszczędzamy czas naszym Klientom. Nie tylko dostarczamy Im świetną usługę, ale przede wszystkim – uśmiech i czas wolny po pracy :)